Skip to content

The Phone House – den känslan

2011 September 2

Ponera att du lämnar in en telefon på lagning hos The Phone House. Du säger att du inte tror att de kan laga den, men undrar om de kan kolla på det. Du blir tillsagd att de ska skicka in telefonen till verkstaden och kolla om de kan laga den. Du bedyrar flera gånger att du har viktig information (runt 700 välordnade kontaktar med mängder av metadata, plus en välanvänd kalender och fett confade program) och att de därför inte ska rensa hårddisken.

Du säger att om de inte kan laga den vill du väldigt gärna ha tillbaka den för att se om du kan laga den själv. Det är ju trots allt bara en port som ska lödas och du har många vänner som kan sådant. Just den här modellen har många features som ingen annan telefon har, trots sin ålder. Ponera då att de tar emot den och du får reda på att du ska få en prisuppgift om två veckor innan de gör något med telefonen.

Ponera också att de ringer efter tre veckor och säger till dig att din telefon är “oreparerbar” och att det är helt omöjligt att få tillbaka den. Den är tydligen “skrotad”. De säger att den är för gammal och att du istället kan få köpa en nyare modell (som inte har något av det jag söker) för 1500 kronor. Dina protester om att detta knappast kan vara lagligt då du inte har skrivit under att du avsäger dig några rättigheter möts bara av ett “men du kan få den för 500 kronor istället”.

Den känslan. Tack The Phone House. Jag borde vetat bättre.

18 Responses leave one →
  1. Stefan permalink
    September 2, 2011

    Läser du Backman? :)

  2. Joakim permalink
    September 2, 2011

    Tack, nu vet jag var jag _aldrig_ ska gå för att köpa en telefon. The Phone House är numera på svarta listan.

  3. September 2, 2011

    Lämnar man in telefonen på reparation så får man förutsätta att det första de gör är en fabriksåterställning = rensar all information i telefonen. För det är nämligen det de gör…

    Trist oavsett. :-/

  4. Fredrik permalink
    September 2, 2011

    Ingen backup? Skyll dig själv.

  5. Jonathan permalink
    September 2, 2011

    Inte för att jag gillar statliga institutioner så mycket, men konsumentombudsmannen kanske kunde va en idé? Att belasta dumma frenchise-tagare med juridisk bullshit är ju ett självändamål ^_^

  6. Arakun permalink
    September 2, 2011

    Påminner mig lite om den här historien:

    http://hawtymcbloggy.com/2008/02/28/another-gamer-screwed-by-microsoft/

  7. E-mannen permalink
    September 2, 2011

    Om den där historien var sann så är det något av det hemskaste jag hört! Fy fan för att råka ut för något sådant.
    Nästa gång, se till att göra en video eller ljudupptagning av samtalet i butiken alla Uppdrag Granskning. Det gjorde jag själv senast jag riskerade att hamna i konflikt om min telefon på On/Off har jag för mig. (Fast allt löste sig suveränt för mig i slutändan så samtalet behövdes aldrig användas).

    Så länge du själv deltar i samtalet så räknas det inte som buggning/avlyssning har jag för mig (till skillnad mot FRA t.ex).

  8. Daniel permalink
    September 2, 2011

    Synd på din telefon och uselt av TPH att skrota den men backup måste man ju ha :P

  9. September 3, 2011

    Flera: Den enda utgående porten från telefonen hade lossnat. Jag hade inget sätt att koppla telefonen till något och jag kunde därför ej heller ladda den. Om ni inte uppfinner ett sätt att ladda telefonen över bluetooth (vilket borde strida mot fysikens lagar) fanns det inget sätt att backa upp. Jag sade flera gånger åt personalen att notera att jag inte ville att de skulle röra mjukvaran utan att konsultera med mig först. Det var ju trots allt ett hårdvarufel, och jag undrade mest om de kunde laga den.

    Dessutom är det inte datan som är det centrala i historien, det handlar om att det är svårt att få tag på en N900 och jag vill gärna behålla mig. Jag vill inte ha någon annan telefon.

    Arakun: Ja, det finns likheter. Total ignorans inför kunden uttalade önskningar.

    E-mannen: Om jag hade vetat att jag riskerade något sådanthär hade jag gjort det. Men jag var helt aningslös. Jag trodde att det här var en liten rutingrej, och att de visste hur man följde enklare order på The Phone House.

  10. E-mannen permalink
    September 4, 2011

    Och anledningen till att jag numera försöker dokumentera allt som rör avtal (garantier, lägenhetsreparationer, abbonemang) är att jag så klart blivit bränd jag med. Det som fick droppen att rinna över var när jag hamnade mitt emellan Samsung och Comhem när de skyllde på varandra om vems fel det var att min TV inte fungerade. Man är inte stor i världen när man sitter i kläm mellan 2 megacorps. (jaja, comhem är väl kanske inte så mega).

  11. September 5, 2011

    Men Comhem är lika ondskefulla som ett storföretag!

  12. Peter Lindqvist permalink
    September 5, 2011

    Tråkigt att höra…

    Men det går ju ladda utan kontakten. Bara att ta ut batteriet, visst det är osmidigt men fullt möjligt. Jag blev nämligen tvungen när min bootloader kraschade och jag kunde inte flasha om för det var för lite batteri och ladda kunde jag inte för den bootade ju inte.

    Det är sjukt dåligt att göra som de gjorde. Telefonen var ju inte obrukbar och oavsett vilket så var det ju fortfarande din egendom. Jag tycker att du ska ta strid.

    Bara för att jag lämnar in bilen för att byta tanklock kan de ju inte köra den till skroten om de inte vet hur man byter ett tanklock. Men mobiler räknas som förbrukningsvara och då blir det ett sånt här mönster hos återförsäljare.

    Hoppas de kompenserar dig rejält. Och om du inte får tag på N900 så har jag en över. Inklusive extern laddare… :)

  13. silver surfer permalink
    September 7, 2011

    “PONERA” har du ens köpt telefonen från phonehouse från första början? annars har ju de bara försökt hjälpa dig på bästa möjliga sätt? du säger att du har vänner som kan löda och fixa hur kommer det då sig att du skickar in den genom the phone house?
    Är det bara för att göra drama av hela situationen?

    “PONERA” jag tycker det du säger låter ologiskt och enligt konsumentköplagen så har verkstaden i det faller ersatt dig med en ny produkt då de kanske inte fått tag på den produkten du haft? detta kallas omleverans!

    “PONERA” Alla har sina egna åsikter men jag personligen tycker inte dina grunder är logiska utan mer anklagelser!

    “PONERA” Lämna in din telefon till dina vänner nästa gång eftersom du känner folk i den branchen och slipper acceptera ett kostnadförslag som du förmodligen fått reda på från första början.

    Du verkar vara teknik kunnig hur kommer det sig att du aldrig tagit backup på din fullmatade telefon?

  14. September 8, 2011

    Silver Surfer: Nej, jag har inte köpt den där. Jag har köpt den begagnad och hade därför ingen garanti. Jag frågade dem om de kunde erbjuda mig tjänsten att få den reparerad mot betalning. Det här var alltså -inte- ett garantiärende utan ett enskilt tjänsteköp. Jag frågade The Phone House för att mina vänner med de kunskaperna bor i Göteborg. Det verkade enklare och snabbare att skicka den genom The Phone House.

    Jag bad dem att undersöka om de kunde laga den, och sa att jag ville ha tillbaka den annars. Jag uttryckte att jag inte var intresserad av omleverans.

    Självklart är detta anklagelser, det gör dem inte “ologiska”. Jag tror att du blandar ihop korten rätt mycket. Uttryck dig gärna klarare.

    Är ens backupfrågan relevant i den här diskussionen? Eller är du bara intresserad av att måla ut mig som en idiot? Isåfall kan jag använda samma kort. Du har en konstig terminologi, du använder konstiga formuleringar, har knappast koll på versalisering eller skiljteckenplacering. Du särstavar. Kan vi höja nivån nu kanske? Eller ännu bättre, du skulle ju kunna låta bli att kommentera?

  15. Anders H. permalink
    November 14, 2011

    Skumt att The Phone House tog emot den.

    På garantiärenden hos Telenor har jag fått veta att de inte garanterar någonting vad gäller data etc. De har helt enkelt inte rutiner för det hos reparatörerna de använder.

    Sen är det ju ännu värre att de slarvar bort telefonen under reparationen. Det är ju helt oacceptabelt efter att du lämnat in den som du beskrev.

Trackbacks and Pingbacks

  1. Datortips | Isak Gerson
  2. Datortips | copy is right

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS