Skip to content

Nästa vecka börjar vi läsa…

2011 October 17

Trafikmaktordningen! Kulturföreningen Projektil anordnar en bokcirkel i plankas lilla rosa bok om trafikmaktordningen, massbilismen, bilhatet och vägvreden. Jag är cirkelledare. Boken kommer att finnas för försäljning där.

Är du jävligt trött på att betala mängder för busskortet samtidigt som överklassens flyg går på skattebefriat bränsle? Känner du dig våldsamt upprörd över hur felparkade stora bilar tar upp stadsrummet som du som cyklist, fotgängare eller bostadssökande behöver? Genomsyras din vardag av ett bubblande bilhat? Gräm dig inte, låt bilhatet frodas och använd det som ett verktyg.

17:00 på måndagen den 24 oktober i Ungdomens Hus träffas vi som vill börja läsa manifestet och studien Trafikmaktordningen i en studiecirkel och planerar cirkeln. Vi kommer att studera den förödande struktur som lyfter flygplan och bilar över människor genom Planka.nu:s nyutkomna bok, Trafikmaktordningen. Boken kommer att finnas till salu på plats, genom Projektil.

Cirkelledare och kontaktperson: Isak Gerson; 0731585745 / isakgerson@gmail.com

Facebook-event:
http://www.facebook.com/event.php?eid=224548614275590

Introduktion till Trafikmaktordningen:
http://planka.nu/vad-tycker-vi/rapporter/trafikmaktordningen

Information om Projektil:
http://projektil.tumblr.com/
http://www.facebook.com/bokcafeprojektil
http://twitter.com/kf_projektil

5 Responses leave one →
  1. Pontus permalink
    October 17, 2011

    Hata inte bilister, tänk på oss som inte har något alternativ. Och om ni ska cykla lär er högerregeln, om ni ska gå ANVÄND REFLEX!

    Själv går och cyklar jag när jag kan, men till jobbet har jag inget val, och allt jag begär är att man ska respektera varandra i trafiken och att man som cyklist/fotgängare ska tänka på att en bil som rör sig framåt med 50 km/h inte stannar på en femöring samt att den är betydligt hållbara än både cyklister och fotgängare….

  2. October 17, 2011

    I dagsläget har bilister iallafall ett alternativ. Tack vare en hel del subventioner kan ni åka bil. Många av oss kan inte “välja” att åka bil. Inte heller kan vi åka kollektivt mer än några gånger i månaden på grund av priserna. Visst kan vi cykla, men jag hade uppskattat att ha alternativ.

    Och jag vill verkligen att du som bilist ska ha alternativ. Det är det kampen för kollektivtrafik handlar om.

    Jag hatar inte bilister som personer. Jag hatar bilister som bilister, och jag hatar det system som reducerar och reifierar människor till bilister. Jag hatar vilket förhållningssätt det skapar mellan människor. Jag hatar vilka klasskillnader bilsamhället skapar.

    Du talar om respekt, men jag förstår inte var den respekten finns. Finns den i att som cyklist eller fotgängare ständigt ignoreras i trafiken? Finns den i “Jag har pengar, därför får jag använda våra gemensamma resurser till att köpa och driva en bil jag egentligen klarar mig utan, trots att jag vet hur sjukt jävla skadligt det är för vår gemensamma miljö!”? Finns respekten måhända i den politiska kampen mot fartkamerorna och hastighetsgränserna – som man empiriskt vet räddar mängder av liv?

    Jag hoppas också att bilister lär sig att se cyklister som de trafikparter med rättigheter vi är. Jag hoppas att bilister lär sig Zebralagen. Jag hoppas att bilister lär sig att respektera personer i trafiken oavsett deras förmåga att skada lacken på deras bilar. Jag hoppas att bilister lär sig parkera på ett sätt som inte omöjliggör förbikomst för cyklister och fotgängare. För jag träffar regelbundet bilister som inte kan det. Ekvationen är enkel: ju större massa jag har, desto mer makt har jag.

    Uppmaningar att “respektera” eller att “sluta hata” är bara att försöka dölja den konflikt som redan finns. Hatet mot massbilismen är ett reellt existerande och väldigt rättfärdigat hat. På samma sätt som jag inte kommer att “respektera” eller “sluta hata” Migrationsverket och systemet kring det på grund av den uppenbara konflikt som finns, kommer jag inte att “respektera” eller att “sluta hata” massbilismsystemet.

    Men försök förstå att det inte är personligt. Det är inte dig som person jag hatar. Absolut inte. Jag hatar bilister och bilismen. Här är en pedagogisk Disney-film som illustrerar skillnaden http://www.youtube.com/watch?v=hk-c5jlk48s

  3. manen permalink
    October 18, 2011

    kan man va med om man sitter över det hära internätet? ;-)

  4. October 18, 2011

    manen: Tyvärr. Cirkeln kommer att hållas i rummet. Men jag ska försöka att rapportera från studiecirkeln.

  5. Pontus permalink
    October 18, 2011

    @2:
    Vilket alternativ menar du att jag har? Kollektivtrafik är utesluten, det går inte att få kollektivtrafiken att serva hushåll som ligger ensligt, inte ens kommunisterna i forna sovjet lyckades uppfylla någon sådan ambition, att cykla åtta mil dagligen är inte rimligt, att flytta kan vara ett alternativ men då är problemet att min äkta hälft får längre till jobbet och måste ta bilen åt sitt håll istället, att telependla är orimligt även om mina arbetsuppgifter skulle fixa det så skulle jag och mina arbetskamrater inte kunna interagera lika effektivt som idag.

    Vilka klasskillnader talar du om? Jag vet flera arbetslösa ensamstående med barn som har bil utan att klaga på att det är så dyrt, det är en fråga om ekonomisk priotering inte samhällsklass.

    Respekten skall vara ömsesidig, dagligen ser jag kamikaze-cyklister och -fotgängare, fotgängarna har förvisso oftast rätten på sin sida men saknar i stort sett alltid reflex, cyklisterna har väldigt sällan rätten på sin sida (det förekommer dock men inte så ofta). Vanligaste felet cyklister gör är att bryta mot högerregeln i tron om att de har någon form av rätt på sin sida. Att respektera varandra i trafiken handlar inte om att hålla på “sin” rätt utan att söka ögonkontakt, se till att man är synlig och se sig för innan man gör något dumt. Att reducera det till en kamp mellan bilister och icke-bilister är fel, bristen på respekt är betydligt större mellan fotgängare och cyklister än mellan bilister och övriga trafikanter. För att dubbelkolla mitt påstående kan du söka på lite olycksstatistik, visst står bilismen för flera dödsoffer men i antal skador på fotgängare räknat så leder cyklisterna markant.

    Du hoppas bilister lär sig zebra-lagen, jag hoppas att flera fotgängare kunde använda övergångsställen, jag hoppas flera cyklister kunde lära sig använda cykelbanor, jag hoppas flera trafikanter kunde lära sig högerregeln.. Som TRAFIKANT ser jag många som bryter mot lagen och ännu flera som inte använder sunt förnuft, och bilister är enligt min mening inte värst även om resultatet av ett lagbrott blir värre.

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS