Skip to content

Immaterialrätt som vapen

2010 July 23

Kristdemokraterna visar snyggt hur immaterialrätt fungerar som vapen. Både RFSL (Kristdemokraternas nemesis) och SD (Kristdemokraternas fans) har använt termen “Verklighetens folk”® i sina kampanjer. Till och med jag har gjort det. Nu varumärkesskyddar Kristdemokraterna Verklighetens folk® för att effektivt begränsa andra organisationers rätt att använda termen i sina kampanjer.

Vad händer nu? Kommer jag någonsin få skriva om Verklighetens folk® igen? Kommer jag att behöva anpassa mig till Kristdemokraternas vidriga bild av Verklighetens folk®? Det enda vi vet är att vi nu kan vara säkra på att Verklighetens folk® inte finns mer än ett PR-trick från Kristdemokraterna, för hade Verklighetens folk® varit på riktigt hade man inte behandlat Verklighetens folk® som en handelsvara.

2 Responses leave one →
  1. July 23, 2010

    Varumärken reglerar bara kommersiell användning av det regristerade varumärket. Det är alltså inte en generell ensamrätt på ett ord eller en term.

    Så RFSL och SD bör kunna fortsätta kampanja med termen, om antagligen inte kunna sälja merch. (att däremot ge bort går antagligen bra).

    Därmed inte sagt att det är ett smart drag av KD. Även om jag tycker att varumärken fyller en funktion för vinstdrivande _företag_, så är ju kd ett politiskt parti, som borde vara glada åt att andra vill anamma deras idéer…

  2. July 23, 2010

    Det visar iallafall att Verklighetens folk® bara är en vinstdrivande konstruktion. En handelsvara eller tjänst som KD säljer till folket. Det är intressant.

    Det är ju inte så att sossarna försökte patentera fackföreningar® eller liberalerna försökte patentera rösträtt®

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS